Maagdenhuis

Maagdenhuis

Maagdenhuis

Maagdenhuis

Maagdenhuis

Het Maagdenhuis is een thuis voor cultuur, expo en een bijzonder restaurant, gevestigd in een historisch gebouw uit de 16de en 17de eeuw in de Lange Gasthuisstraat. Het deed in het verleden dienst als weeshuis voor meisjes en was tot de zomer van 2024 een museum over de Antwerpse vondelingen-, wezen- en armenzorg door de eeuwen heen.

Stap nog eens binnen in het voormalige museum

Het Maagdenhuis is een thuis voor cultuur, expo en een bijzonder restaurant, gevestigd in een historisch gebouw uit de 16de en 17de eeuw in de Lange Gasthuisstraat. Het deed in het verleden dienst als weeshuis voor meisjes en was tot de zomer van 2024 een museum over de Antwerpse vondelingen-, wezen- en armenzorg door de eeuwen heen.

Stap nog eens binnen in het voormalige museum

Het Maagdenhuis is een thuis voor cultuur, expo en een bijzonder restaurant, gevestigd in een historisch gebouw uit de 16de en 17de eeuw in de Lange Gasthuisstraat. Het deed in het verleden dienst als weeshuis voor meisjes en was tot de zomer van 2024 een museum over de Antwerpse vondelingen-, wezen- en armenzorg door de eeuwen heen.

Stap nog eens binnen in het voormalige museum

Het Maagdenhuis is een thuis voor cultuur, expo en een bijzonder restaurant, gevestigd in een historisch gebouw uit de 16de en 17de eeuw in de Lange Gasthuisstraat. Het deed in het verleden dienst als weeshuis voor meisjes en was tot de zomer van 2024 een museum over de Antwerpse vondelingen-, wezen- en armenzorg door de eeuwen heen.

Stap nog eens binnen in het voormalige museum

Het Maagdenhuis is een thuis voor cultuur, expo en een bijzonder restaurant, gevestigd in een historisch gebouw uit de 16de en 17de eeuw in de Lange Gasthuisstraat. Het deed in het verleden dienst als weeshuis voor meisjes en was tot de zomer van 2024 een museum over de Antwerpse vondelingen-, wezen- en armenzorg door de eeuwen heen.

Stap nog eens binnen in het voormalige museum

Ontstaan

Jan Van der Meeren, een rijke ‘cruydenier’, zag hoe arme (wees)meisjes blootstonden aan gevaren. Toen Jan’s derde vrouw stierf en hem met 11 jonge kinderen achterliet kwam hij op het idee een weeshuis op te richten voor arme weesmeisjes, een ‘maegdeckenshuys’. Met zijn geld werd in 1552 een gebouw opgetrokken.

Dankzij een jaarlijkse rente konden de aalmoezeniers, de bestuurders van het Maagdenhuis, de werking bekostigen, op de voorwaarden van Jan Van der Meeren: met goede verzorging en onderwijs. Of met zijn eigen woorden: ‘tot eerlick onderhoudt van meyskens cleene’.

Later werden aanpalende gebouwen aan het Maagdenhuis toegevoegd. Ook een deel van de nalatenschap van de Antwerpse ondernemer Gilbert Van Schoonbeke (1519 – 1556) kwam in 1633 via zijn erfgenamen bij het Maagdenhuis terecht. Daardoor kon het weeshuis sterk uitbreiden. Bij deze grote verbouwing kreeg het Maagdenhuis zijn huidige uitzicht met de voorgevel in witte natuursteen.


Ontstaan

Jan Van der Meeren, een rijke ‘cruydenier’, zag hoe arme (wees)meisjes blootstonden aan gevaren. Toen Jan’s derde vrouw stierf en hem met 11 jonge kinderen achterliet kwam hij op het idee een weeshuis op te richten voor arme weesmeisjes, een ‘maegdeckenshuys’. Met zijn geld werd in 1552 een gebouw opgetrokken.

Dankzij een jaarlijkse rente konden de aalmoezeniers, de bestuurders van het Maagdenhuis, de werking bekostigen, op de voorwaarden van Jan Van der Meeren: met goede verzorging en onderwijs. Of met zijn eigen woorden: ‘tot eerlick onderhoudt van meyskens cleene’.

Later werden aanpalende gebouwen aan het Maagdenhuis toegevoegd. Ook een deel van de nalatenschap van de Antwerpse ondernemer Gilbert Van Schoonbeke (1519 – 1556) kwam in 1633 via zijn erfgenamen bij het Maagdenhuis terecht. Daardoor kon het weeshuis sterk uitbreiden. Bij deze grote verbouwing kreeg het Maagdenhuis zijn huidige uitzicht met de voorgevel in witte natuursteen.


Ontstaan

Jan Van der Meeren, een rijke ‘cruydenier’, zag hoe arme (wees)meisjes blootstonden aan gevaren. Toen Jan’s derde vrouw stierf en hem met 11 jonge kinderen achterliet kwam hij op het idee een weeshuis op te richten voor arme weesmeisjes, een ‘maegdeckenshuys’. Met zijn geld werd in 1552 een gebouw opgetrokken.

Dankzij een jaarlijkse rente konden de aalmoezeniers, de bestuurders van het Maagdenhuis, de werking bekostigen, op de voorwaarden van Jan Van der Meeren: met goede verzorging en onderwijs. Of met zijn eigen woorden: ‘tot eerlick onderhoudt van meyskens cleene’.

Later werden aanpalende gebouwen aan het Maagdenhuis toegevoegd. Ook een deel van de nalatenschap van de Antwerpse ondernemer Gilbert Van Schoonbeke (1519 – 1556) kwam in 1633 via zijn erfgenamen bij het Maagdenhuis terecht. Daardoor kon het weeshuis sterk uitbreiden. Bij deze grote verbouwing kreeg het Maagdenhuis zijn huidige uitzicht met de voorgevel in witte natuursteen.


Ontstaan

Jan Van der Meeren, een rijke ‘cruydenier’, zag hoe arme (wees)meisjes blootstonden aan gevaren. Toen Jan’s derde vrouw stierf en hem met 11 jonge kinderen achterliet kwam hij op het idee een weeshuis op te richten voor arme weesmeisjes, een ‘maegdeckenshuys’. Met zijn geld werd in 1552 een gebouw opgetrokken.

Dankzij een jaarlijkse rente konden de aalmoezeniers, de bestuurders van het Maagdenhuis, de werking bekostigen, op de voorwaarden van Jan Van der Meeren: met goede verzorging en onderwijs. Of met zijn eigen woorden: ‘tot eerlick onderhoudt van meyskens cleene’.

Later werden aanpalende gebouwen aan het Maagdenhuis toegevoegd. Ook een deel van de nalatenschap van de Antwerpse ondernemer Gilbert Van Schoonbeke (1519 – 1556) kwam in 1633 via zijn erfgenamen bij het Maagdenhuis terecht. Daardoor kon het weeshuis sterk uitbreiden. Bij deze grote verbouwing kreeg het Maagdenhuis zijn huidige uitzicht met de voorgevel in witte natuursteen.


Ontstaan

Jan Van der Meeren, een rijke ‘cruydenier’, zag hoe arme (wees)meisjes blootstonden aan gevaren. Toen Jan’s derde vrouw stierf en hem met 11 jonge kinderen achterliet kwam hij op het idee een weeshuis op te richten voor arme weesmeisjes, een ‘maegdeckenshuys’. Met zijn geld werd in 1552 een gebouw opgetrokken.

Dankzij een jaarlijkse rente konden de aalmoezeniers, de bestuurders van het Maagdenhuis, de werking bekostigen, op de voorwaarden van Jan Van der Meeren: met goede verzorging en onderwijs. Of met zijn eigen woorden: ‘tot eerlick onderhoudt van meyskens cleene’.

Later werden aanpalende gebouwen aan het Maagdenhuis toegevoegd. Ook een deel van de nalatenschap van de Antwerpse ondernemer Gilbert Van Schoonbeke (1519 – 1556) kwam in 1633 via zijn erfgenamen bij het Maagdenhuis terecht. Daardoor kon het weeshuis sterk uitbreiden. Bij deze grote verbouwing kreeg het Maagdenhuis zijn huidige uitzicht met de voorgevel in witte natuursteen.

© Lucid
© Lucid
© Lucid
© Lucid
Weeshuis

Tot 1882 was het Maagdenhuis een meisjesweeshuis. Honderd kinderen konden er terecht. Ze kregen er onderdak, voeding en onderwijs. De meisjes leerden lezen, schrijven – zelfs Frans – en rekenen. De kinderen leerden ook naaien, kantklossen, spinnen, wassen en koken. Op zondag moesten ze naar de kerk. Wanneer de kinderen genoeg geleerd hadden, konden ze aan het werk als dienstmeid in een goed burgergezin.

Museum

In de loop der eeuwen verzamelden liefdadigheidsinstellingen heel wat kunstvoorwerpen via erfenissen en schenkingen. Zo ontstond gaandeweg de rijke kunstcollectie van het Maagdenhuis.

In 1930 opent het nieuwe Maagdenhuismuseum de deuren ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Antwerpen en van een internationaal congres over liefdadigheid. Het publiek kan werken bewonderen van onder meer Jacob Jordaens en Rubens. Daarbovenop vertelt het museum het verhaal van de zorg voor wezen, vondelingen en andere kwetsbare kinderen.

Topstukken uit de collectie zijn ongetwijfeld schilderijen van Jordaens, Rubens, een olieverfpaneel uit 1500 met De Zeven Werken van Barmhartigheid en de zeventiende-eeuwse Houten Clara. Dat laatste beeld inspireerde de Vlaamse romancier Hendrik Conscience voor zijn gelijknamige roman. Ook de unieke verzameling papkommen uit gepolychromeerd Antwerps aardewerk is bijzonder gekend en is de voorloper van het Delftse porselein of de Delftse ‘faience’.

Weeshuis

Tot 1882 was het Maagdenhuis een meisjesweeshuis. Honderd kinderen konden er terecht. Ze kregen er onderdak, voeding en onderwijs. De meisjes leerden lezen, schrijven – zelfs Frans – en rekenen. De kinderen leerden ook naaien, kantklossen, spinnen, wassen en koken. Op zondag moesten ze naar de kerk. Wanneer de kinderen genoeg geleerd hadden, konden ze aan het werk als dienstmeid in een goed burgergezin.

Museum

In de loop der eeuwen verzamelden liefdadigheidsinstellingen heel wat kunstvoorwerpen via erfenissen en schenkingen. Zo ontstond gaandeweg de rijke kunstcollectie van het Maagdenhuis.

In 1930 opent het nieuwe Maagdenhuismuseum de deuren ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Antwerpen en van een internationaal congres over liefdadigheid. Het publiek kan werken bewonderen van onder meer Jacob Jordaens en Rubens. Daarbovenop vertelt het museum het verhaal van de zorg voor wezen, vondelingen en andere kwetsbare kinderen.

Topstukken uit de collectie zijn ongetwijfeld schilderijen van Jordaens, Rubens, een olieverfpaneel uit 1500 met De Zeven Werken van Barmhartigheid en de zeventiende-eeuwse Houten Clara. Dat laatste beeld inspireerde de Vlaamse romancier Hendrik Conscience voor zijn gelijknamige roman. Ook de unieke verzameling papkommen uit gepolychromeerd Antwerps aardewerk is bijzonder gekend en is de voorloper van het Delftse porselein of de Delftse ‘faience’.

Weeshuis

Tot 1882 was het Maagdenhuis een meisjesweeshuis. Honderd kinderen konden er terecht. Ze kregen er onderdak, voeding en onderwijs. De meisjes leerden lezen, schrijven – zelfs Frans – en rekenen. De kinderen leerden ook naaien, kantklossen, spinnen, wassen en koken. Op zondag moesten ze naar de kerk. Wanneer de kinderen genoeg geleerd hadden, konden ze aan het werk als dienstmeid in een goed burgergezin.

Museum

In de loop der eeuwen verzamelden liefdadigheidsinstellingen heel wat kunstvoorwerpen via erfenissen en schenkingen. Zo ontstond gaandeweg de rijke kunstcollectie van het Maagdenhuis.

In 1930 opent het nieuwe Maagdenhuismuseum de deuren ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Antwerpen en van een internationaal congres over liefdadigheid. Het publiek kan werken bewonderen van onder meer Jacob Jordaens en Rubens. Daarbovenop vertelt het museum het verhaal van de zorg voor wezen, vondelingen en andere kwetsbare kinderen.

Topstukken uit de collectie zijn ongetwijfeld schilderijen van Jordaens, Rubens, een olieverfpaneel uit 1500 met De Zeven Werken van Barmhartigheid en de zeventiende-eeuwse Houten Clara. Dat laatste beeld inspireerde de Vlaamse romancier Hendrik Conscience voor zijn gelijknamige roman. Ook de unieke verzameling papkommen uit gepolychromeerd Antwerps aardewerk is bijzonder gekend en is de voorloper van het Delftse porselein of de Delftse ‘faience’.

Weeshuis

Tot 1882 was het Maagdenhuis een meisjesweeshuis. Honderd kinderen konden er terecht. Ze kregen er onderdak, voeding en onderwijs. De meisjes leerden lezen, schrijven – zelfs Frans – en rekenen. De kinderen leerden ook naaien, kantklossen, spinnen, wassen en koken. Op zondag moesten ze naar de kerk. Wanneer de kinderen genoeg geleerd hadden, konden ze aan het werk als dienstmeid in een goed burgergezin.

Museum

In de loop der eeuwen verzamelden liefdadigheidsinstellingen heel wat kunstvoorwerpen via erfenissen en schenkingen. Zo ontstond gaandeweg de rijke kunstcollectie van het Maagdenhuis.

In 1930 opent het nieuwe Maagdenhuismuseum de deuren ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Antwerpen en van een internationaal congres over liefdadigheid. Het publiek kan werken bewonderen van onder meer Jacob Jordaens en Rubens. Daarbovenop vertelt het museum het verhaal van de zorg voor wezen, vondelingen en andere kwetsbare kinderen.

Topstukken uit de collectie zijn ongetwijfeld schilderijen van Jordaens, Rubens, een olieverfpaneel uit 1500 met De Zeven Werken van Barmhartigheid en de zeventiende-eeuwse Houten Clara. Dat laatste beeld inspireerde de Vlaamse romancier Hendrik Conscience voor zijn gelijknamige roman. Ook de unieke verzameling papkommen uit gepolychromeerd Antwerps aardewerk is bijzonder gekend en is de voorloper van het Delftse porselein of de Delftse ‘faience’.

Weeshuis

Tot 1882 was het Maagdenhuis een meisjesweeshuis. Honderd kinderen konden er terecht. Ze kregen er onderdak, voeding en onderwijs. De meisjes leerden lezen, schrijven – zelfs Frans – en rekenen. De kinderen leerden ook naaien, kantklossen, spinnen, wassen en koken. Op zondag moesten ze naar de kerk. Wanneer de kinderen genoeg geleerd hadden, konden ze aan het werk als dienstmeid in een goed burgergezin.

Museum

In de loop der eeuwen verzamelden liefdadigheidsinstellingen heel wat kunstvoorwerpen via erfenissen en schenkingen. Zo ontstond gaandeweg de rijke kunstcollectie van het Maagdenhuis.

In 1930 opent het nieuwe Maagdenhuismuseum de deuren ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Antwerpen en van een internationaal congres over liefdadigheid. Het publiek kan werken bewonderen van onder meer Jacob Jordaens en Rubens. Daarbovenop vertelt het museum het verhaal van de zorg voor wezen, vondelingen en andere kwetsbare kinderen.

Topstukken uit de collectie zijn ongetwijfeld schilderijen van Jordaens, Rubens, een olieverfpaneel uit 1500 met De Zeven Werken van Barmhartigheid en de zeventiende-eeuwse Houten Clara. Dat laatste beeld inspireerde de Vlaamse romancier Hendrik Conscience voor zijn gelijknamige roman. Ook de unieke verzameling papkommen uit gepolychromeerd Antwerps aardewerk is bijzonder gekend en is de voorloper van het Delftse porselein of de Delftse ‘faience’.


Tijdelijke samenwerkingen met het Antwerpse culturele-sociale veld

De stad geeft dit eeuwenoude “dak voor de kwetsbaren” een nieuwe invulling. In het licht van het historische verhaal en met het oog op optimaal ruimtegebruik werden Museum Mayer van den Bergh en de organisaties GATAM vzw en Tutti Fratelli vzw geselecteerd om mee in zee te gaan. Op vlak van visie, missie en werking sluiten zij nauw aan bij de boodschap die de stad op de site van het Maagdenhuis blijvend wenst uit te dragen, namelijk het versterken van mensen in uitdagende situaties.

Voor de visie voor het Maagdenhuis op lange termijn, vanaf 2027, ligt de focus op een moderne werking met een duurzame toekomst. Essentieel voor de nieuwe invulling zijn enerzijds het borgen van de kerncollectie van het Maagdenhuis en het sociale verhaal van de site, en anderzijds het uitwerken van een actuele en moderne werking met duurzame toekomst. Het verzorgen en bruiklenen van de kerncollectie en het sociale verhaal van de site worden in tussentijd met zorg opgevolgd.

De kunstcollectie van het Maagdenhuis is tijdelijk ondergebracht in externe depots. De kerncollectie is ondergebracht in de kunstdepots van Katoen Natie in Kallo. De rest van de uitgebreide kunstverzameling wordt bewaard in he Centraal Depot van de stedelijke musea in de wijk Luchtbal.

Voor vragen rond de voormalige museale werking van het Maagdenhuis en de collectie kan je terecht bij maagdenhuis@antwerpen.be.


Tijdelijke samenwerkingen met het Antwerpse culturele-sociale veld

De stad geeft dit eeuwenoude “dak voor de kwetsbaren” een nieuwe invulling. In het licht van het historische verhaal en met het oog op optimaal ruimtegebruik werden Museum Mayer van den Bergh en de organisaties GATAM vzw en Tutti Fratelli vzw geselecteerd om mee in zee te gaan. Op vlak van visie, missie en werking sluiten zij nauw aan bij de boodschap die de stad op de site van het Maagdenhuis blijvend wenst uit te dragen, namelijk het versterken van mensen in uitdagende situaties.

Voor de visie voor het Maagdenhuis op lange termijn, vanaf 2027, ligt de focus op een moderne werking met een duurzame toekomst. Essentieel voor de nieuwe invulling zijn enerzijds het borgen van de kerncollectie van het Maagdenhuis en het sociale verhaal van de site, en anderzijds het uitwerken van een actuele en moderne werking met duurzame toekomst. Het verzorgen en bruiklenen van de kerncollectie en het sociale verhaal van de site worden in tussentijd met zorg opgevolgd.

De kunstcollectie van het Maagdenhuis is tijdelijk ondergebracht in externe depots. De kerncollectie is ondergebracht in de kunstdepots van Katoen Natie in Kallo. De rest van de uitgebreide kunstverzameling wordt bewaard in he Centraal Depot van de stedelijke musea in de wijk Luchtbal.

Voor vragen rond de voormalige museale werking van het Maagdenhuis en de collectie kan je terecht bij maagdenhuis@antwerpen.be.


Tijdelijke samenwerkingen met het Antwerpse culturele-sociale veld

De stad geeft dit eeuwenoude “dak voor de kwetsbaren” een nieuwe invulling. In het licht van het historische verhaal en met het oog op optimaal ruimtegebruik werden Museum Mayer van den Bergh en de organisaties GATAM vzw en Tutti Fratelli vzw geselecteerd om mee in zee te gaan. Op vlak van visie, missie en werking sluiten zij nauw aan bij de boodschap die de stad op de site van het Maagdenhuis blijvend wenst uit te dragen, namelijk het versterken van mensen in uitdagende situaties.

Voor de visie voor het Maagdenhuis op lange termijn, vanaf 2027, ligt de focus op een moderne werking met een duurzame toekomst. Essentieel voor de nieuwe invulling zijn enerzijds het borgen van de kerncollectie van het Maagdenhuis en het sociale verhaal van de site, en anderzijds het uitwerken van een actuele en moderne werking met duurzame toekomst. Het verzorgen en bruiklenen van de kerncollectie en het sociale verhaal van de site worden in tussentijd met zorg opgevolgd.

De kunstcollectie van het Maagdenhuis is tijdelijk ondergebracht in externe depots. De kerncollectie is ondergebracht in de kunstdepots van Katoen Natie in Kallo. De rest van de uitgebreide kunstverzameling wordt bewaard in he Centraal Depot van de stedelijke musea in de wijk Luchtbal.

Voor vragen rond de voormalige museale werking van het Maagdenhuis en de collectie kan je terecht bij maagdenhuis@antwerpen.be.


Tijdelijke samenwerkingen met het Antwerpse culturele-sociale veld

De stad geeft dit eeuwenoude “dak voor de kwetsbaren” een nieuwe invulling. In het licht van het historische verhaal en met het oog op optimaal ruimtegebruik werden Museum Mayer van den Bergh en de organisaties GATAM vzw en Tutti Fratelli vzw geselecteerd om mee in zee te gaan. Op vlak van visie, missie en werking sluiten zij nauw aan bij de boodschap die de stad op de site van het Maagdenhuis blijvend wenst uit te dragen, namelijk het versterken van mensen in uitdagende situaties.

Voor de visie voor het Maagdenhuis op lange termijn, vanaf 2027, ligt de focus op een moderne werking met een duurzame toekomst. Essentieel voor de nieuwe invulling zijn enerzijds het borgen van de kerncollectie van het Maagdenhuis en het sociale verhaal van de site, en anderzijds het uitwerken van een actuele en moderne werking met duurzame toekomst. Het verzorgen en bruiklenen van de kerncollectie en het sociale verhaal van de site worden in tussentijd met zorg opgevolgd.

De kunstcollectie van het Maagdenhuis is tijdelijk ondergebracht in externe depots. De kerncollectie is ondergebracht in de kunstdepots van Katoen Natie in Kallo. De rest van de uitgebreide kunstverzameling wordt bewaard in he Centraal Depot van de stedelijke musea in de wijk Luchtbal.

Voor vragen rond de voormalige museale werking van het Maagdenhuis en de collectie kan je terecht bij maagdenhuis@antwerpen.be.


Tijdelijke samenwerkingen met het Antwerpse culturele-sociale veld

De stad geeft dit eeuwenoude “dak voor de kwetsbaren” een nieuwe invulling. In het licht van het historische verhaal en met het oog op optimaal ruimtegebruik werden Museum Mayer van den Bergh en de organisaties GATAM vzw en Tutti Fratelli vzw geselecteerd om mee in zee te gaan. Op vlak van visie, missie en werking sluiten zij nauw aan bij de boodschap die de stad op de site van het Maagdenhuis blijvend wenst uit te dragen, namelijk het versterken van mensen in uitdagende situaties.

Voor de visie voor het Maagdenhuis op lange termijn, vanaf 2027, ligt de focus op een moderne werking met een duurzame toekomst. Essentieel voor de nieuwe invulling zijn enerzijds het borgen van de kerncollectie van het Maagdenhuis en het sociale verhaal van de site, en anderzijds het uitwerken van een actuele en moderne werking met duurzame toekomst. Het verzorgen en bruiklenen van de kerncollectie en het sociale verhaal van de site worden in tussentijd met zorg opgevolgd.

De kunstcollectie van het Maagdenhuis is tijdelijk ondergebracht in externe depots. De kerncollectie is ondergebracht in de kunstdepots van Katoen Natie in Kallo. De rest van de uitgebreide kunstverzameling wordt bewaard in he Centraal Depot van de stedelijke musea in de wijk Luchtbal.

Voor vragen rond de voormalige museale werking van het Maagdenhuis en de collectie kan je terecht bij maagdenhuis@antwerpen.be.

© stad Antwerpen

© stad Antwerpen

© stad Antwerpen

© stad Antwerpen

© stad Antwerpen